Mekling og konflikthåndtering er et eget fag på høyskolen.
Internasjonale forhandlere, meklere og fredsmeklere har denne utdannelsen.
Stadig flere dommere og advokater utdanner seg innen mekling for å kunne bidra i konflikter på en annen måte enn å tenke rett/galt, skyldig/uskyldig. Det gjør at en nabotvist som kunne endt med en vinner og en taper i retten, kan løses i konfliktrådet eller på advokatkontoret med en minnelig løsning som begge parter føler de er en del av og har ansvar for.
Kilder til konflikt
Informasjon:
Partene har forskjellig eller mangelfull informasjon om en sak.
Fortolkning:
Partene kan ha lik informasjon, men bedømmer eller tolker den forskjellig.
Kommunikasjon:
Ulik virkelighetsoppfatning, for eksempel som følge av forskjellig bakgrunn, status, informasjon.
Roller/ansvar:
Uklare roller, uklart ansvar og uklare arbeidsområder. Mangel for aksept for ulike roller.
Mål:
Partene har ulike eller uklare mål.
Verdier:
Ulike verdier gir partene forskjellig situasjonsforståelse der valg og prioritering av løsninger spriker.
Håndtering:
Toleranse og forståelse for at det finnes forskjellige verdisyn.
Ulike opplevelser av virkeligheten må respekteres.
Ta ansvar for egne reaksjoner.
Bygge enighet ut fra fakta.
En klar holdning til at utilbørlig adferd, uansett grunn, ikke er akseptabel.
En god forståelse av lovverk og avtaler (f.eks forpliktelser hos både arbeidsgiver og arbeidstaker ifølge Arbeidsmiljøloven).