KONFLIKTHÅNDTERING. MEKLING I ARBEIDSLIVET
Utdannet fra Diakonhjemmets Høgskole.
Konflikter på arbeidsplassen er så godt som umulig å unngå ulike syn på hva som vil være den beste veien til målet, er å anse som positive konflikter som bidrar til utvikling.
Ofte kan en i utgangspunktet liten konflikt om sak utvikle seg til å bli personifisert og i sin tur påvirke trivselen og produktiviteten
på arbeidsplassen.
Lar man konflikten få eskalere ytterligere, kan det ende med mobbing.
Som mekler er man veiviser og ”tolk” ved konflikter på arbeidsplassen.
Lærer partene enkle spilleregler med fokus på løsninger. Viktig å komme inn i prosessen før konflikten er blitt personifisert og går ut over arbeidssmiljøet.
Håndter konflikten i tide
Anerkjenn uenighetene – stopp selve konflikten
Skap en kultur for å håndtere konflikter!
• Hvordan håndteres konflikter og kritikk hos dere?
• Hva er verdigrunnlaget deres – kjenner alle til verdigrunnlaget?
• Hva er lederens, og hva er den enkeltes ansvar
i konfliktsituasjoner?
• Hvilke regler skal gjelde når medarbeidere kommer i konflikt med hverandre?
• Hvordan er omgangstonen på arbeidsplassen vår? Er det noen mønstre som bør brytes?
• Hva vil det si å være en god leder? Hva vil det si å være en god kollega?
Etter å ha diskutert dette, kan vi sette opp gode kjøreregler for håndtering av konflikter i bedriften for å sikre arbeidsmiljøet.