Hva er kommunikasjon? Hvordan hører vi andres budskap?
Ønsker vi en svart/hvit verden, eller er vi åpne for nyanser og nye inntrykk?
Overraskende mange faktorer er med på å avgjøre hvordan akkurat DU forstår verden og de rundt deg. Disse faktorene farger din evne til å lytte og forstå andre – de farger hvordan du kommuniserer.
Filter
Vårt verdensbilde er bygget opp av alle våre opplevelser gjennom hele livet. Noen av opplevelsene er vi klar over at farger oss, men det er mange hendelser som bare legger seg som en farging av vår videre forståelse av tilsvarende hendelser eller personer. Det blir vår sannhet. Selv om vår opplevelse kanskje var høyst tilfeldig, legger vi den hendelsen til grunn for vår kunnskap om den saken. Større hendelser vi ikke klarer å bearbeide, vil kunne legge seg til vårt eget filter som forvrenger budskapet resten av verden sender oss.
Empati – antipati
Hva du føler for den personen som ytrer seg er i sterk grad med å farge hvordan du evner å motta budskapet i ytringen. Flere tester viser at vi ikke evner å høre det positive en person vi misliker sier. Vi er avhengige av å lage systemer og ‘arkiver’ over alt vi vet, syns og mener i en verden full av inntrykk. Det vi har arkivert blir som regel liggende der vi har arkivert det, selv om det viser seg å være feil. Har vi først bestemt oss for noe (om en sak eller en person), er det bevist at vi veldig sjeldent er villige til å endre oppfatning selv om vi får høre hva som er korrekt.
Det betyr at vi kan gå glipp av gode ideer eller felles treffpunkter i et møte fordi vi ikke evner å ta inn det en person vi i ulik grad misliker sier, selv om det er noe vi i utgangspunktet er enige i. Vi tolker dem (ubevisst) på verst tenkelige måte. Derfor kan det være vi som selv eskalerer en sak fordi vi feiltolker den andres motiver. Det er videre bevist at vi på samme måte feiltolker de vi virkelig liker, slik at det de sier blir langt mer akseptabelt for oss enn om noen andre hadde sagt det samme. De vi liker, tolker vi med vår beste vilje.
Stemmebruk
Liker du stemmen og toneleie på den personen som prater, er det sannsynlig at du er mer positiv til budskapet enn om det er fremlagt med et tonefall, en dialekt og/eller et toneleie du ikke er like begeistret for.
Mennesketyper
En person vi kan relatere til, som er innenfor vår egen krets, eller er en vi ser opp til, har lettere for å selge oss et budskap enn en vi ikke kan relatere til og/eller ikke har kjemi med.
Mennesketyper som har samme energinivå og taleform som oss selv, har vi lettere for å relatere til. De vi ser opp til ønsker vi å få aksept av og vi er automatisk mer positivt innstilt til en vi liker. En god leder spiller på dette i positiv forstand og kan få en hel avdeling til å jobbe godt sammen i en sunn arbeidskultur. En god selger vet akkurat hvordan han eller hun skal snakke til nettopp deg ved å anpasse sin energi og talemåte til din.
Klarer vi å se hva som bidrar til våre egne ‘sannheter’ og hvordan vi ser på verden, vil vi – dersom vi blir klar over hvordan det har farget oss – kunne justere våre meninger om temaer og grupperinger. Da har vi på ny evnen til å nyansere hvordan vi mottar et budskap som igjen vi farge hvordan vi svarer.
Klarer vi å bevisstgjøres på hvor mye vårt filter og vår egen holdning til en person farger budskapet, nærmer vi oss et godt klima for god kommunikasjon.